Google Analytics i sin nuvarande form kommer vara ett minne blott efter 1 juli 2023. En viktig detalj i sammanhanget (en inte så liten sådan) är att den data ni har spårat och idag samlar in via Google Analytics inte kommer att föras över till det nya systemet. Det är alltså hög tid att börja se över er dataspårning och implementera GA4 för att säkerställa att inget viktigt går förlorat.

Rent tekniskt handlar det om att det som på svenska kallas “standardegendomar” (properties) i Google Analytics kommer sluta behandla data i juli 2023. För att även fortsättningsvis kunna ta emot och analysera data kommer du alltså behöva migrera till Google Analytics 4 (eller GA4 som det förkortas) så snart som möjligt.

I denna artikel går vi igenom varför du ska byta till GA4 (förutom obvious reasons att Google Analytics försvinner), vad som är viktigt att tänka på när du sätter upp GA4 från scratch, hur det fungerar med events och rapporter i GA4 och så tipsar vi om några matnyttiga länkar och tutorials att spana in om du vill fördjupa dig i allt som rör GA4.

Ok guys, let’s do this!

Varför ska du byta till GA4?

GA4 är alltså nästa generations Analytics som samlar in händelsebaserad data från både webbplatser och appar. Fördelarna med GA4 är många, som t.ex ökad flexibilitet att följa dina besökare eller användare mellan olika plattformar och förbättrade möjligheter att implementera externa verktyg såsom applikationer och tillägg. 

Du kan alltså själv bestämma vilka händelser som ska spåras på en hemsida eller i en app som t.ex. ett klick på en viss länk på hemsidan eller ett köp i en webbshop. Efterhand lär sig systemet hur kunderna beter sig och hur kundresan ser ut vilket leder till att du kan optimera och skapa mer träffsäkra annonser.

Vad är skillnaden mellan Universal Analytics och GA4?

Den största skillnaden är att spårningen av data inte längre baserar sig på sidvisningar och sessioner på en sajt via en webbläsare på en dator. Vårt surfbeteende har genom åren förändrats och flyttats till mobil och appar. Syftet med GA4 är att alla enheter som kunden använder för att hitta till dig ska kunna integreras och följas. Detta innebär att du nu kommer kunna finjustera och optimera annonskampanjer, anpassa budskap och öka konverteringsgraden på ett helt annat sätt än tidigare. 

Var dock beredd på att GA4 är betydligt mer komplext än Google Analytics.  Du kommer helt enkelt behöva sätta dig in i en del nya funktioner och ett nytt sätt att tänka kring datainsamling.

Sätta upp GA4 från scratch

Om du redan idag använder Google Analytics/Universal analytics har du säkert sett att det varnas för att du ska “Uppgradera till GA4”. Det är egentligen lite missvisande då det inte handlar om en uppgradering utan ett helt nytt sätt att arbeta med spårning och hantering av data.  

Det finns olika sätt att komma igång med GA4 som är olika beroende på var du befinner dig i processen med datainsamling. Om du inte tidigare har samlat data via Google Analytics är det ganska enkelt genom att du inte behöver flytta över någon data eller inställningar. Då kan du helt enkelt komma igång med GA4 på en gång och behöver inte göra om i någon befintlig struktur. Du kan i lugn och ro sätta upp din datainsamling och utgå från de behov du har av att mäta trafik, köp, klick etc i nuläget.

Det är när du sedan tidigare har ett upplägg för datainsamling i Google Analytics som det blir lite svårare. För det första är det viktigt att veta att den historiska data som du har i Google Analytics inte automatiskt kommer att följa med in i GA4. I juni 2023 kommer denna datainsamling stängas helt och du har bara möjlighet att se denna data fram till december 2023. Så för att undvika att viktig historik och insamlad data försvinner behöver du redan nu komma igång med GA4.

Men hur gör jag då?

Rent praktiskt behöver du börja med skapa en GA4-egendom genom att gå in på “Admin” i ditt nuvarande Google Analytics-konto. Gå sedan in på “Egendom” och välj “Konfigurationsassistent för GA4”. Där väljer du sedan att “Skapa en ny Google Analytics 4-egendom” och går vidare till “se din GA4-egendom”. 

Nu har du kommit ett steg på vägen genom att du skapat en egendom i GA4. Bra jobbat! 

Nästa steg är att implementera detta på din sajt, i din app och/eller e-handel för att GA4 ska få någon data att jobba med. Under “Collection” klickar du på “Tag Installation”. Här ska du lägga till de olika dataströmmar som du vill att GA4 ska samla in data från samt vilken typ av aktivitet som skall inhämtas. När du gjort detta får du den kod som antingen kan läggas in manuellt i t.ex. WordPress eller via Google Tag Manager. 

Events/händelser i GA4

När du har skapat en egendom i GA4, skapat och implementerat en dataström på din sajt är det dags att börja kika på events eller händelser som det heter på svenska. 

En händelse låter dig mäta en specifik  användarinteraktion på en webbplats eller i en app. Att besöka en sida, klicka på en länk och slutföra ett köp är alla exempel på interaktioner du kan mäta med händelser. Finessen med GA4 är att du kan anpassa vad som skall mätas helt och hållet efter dina egna behov och din verksamhet. För dig som har använt Google Analytics tidigare liknar detta Goals som finns där, dvs man sätter upp saker som man vill mäta, som till exempel fyllda kontaktformulär, add to cart, go to checkout, om någon har tittat på en video eller egentligen vad som helst som man vill mäta. 

Att sätta upp events i GA4 är i ärlighetens namn både krångligt och krävande. För att du ska slippa allt för många gråa hårstrån rekommenderar vi att ni låter någon som är proffs inom detta hjälpa dig med denna setup. Som vi på Monday Rebel exempelvis! 

Rapporter i GA4

Genom att använda Rapporter i GA4 får du koll på hur dina användare beter sig på din webbplats, i din app eller på din webbshop. Du kan antingen använda dig av standardrapporter eller skapa egna s.k custom reports. 

Standardrapporter är färdigbyggda mallar som du hittar i vänstermenyn. Via dessa kan du se en lättnavigerad sammanfattning av statistik som passar bra för att se trender eller avvikelser hos dina besökare eller användare. Rapportverktyget i GA4 är betydligt lättare att jobba med än det i Google Analytics. Standardrapporterna kan användas som utgångspunkt för att skapa skräddarsydda rapporter som innehåller just de mätpunkter som du väljer själv.

Standardrapporterna kan delas in i tre kategorier:

  • Rapporter utifrån livscykel som utgår från de olika faserna i kundresan
  • Rapporter utifrån användardata om de som besöker din hemsida, så som demografi (ålder, kön, bostadsort etc) och tekniska data (ex vilken enhet som används).
  • App-data för den som både mäter trafik och beteenden på hemsida och i en app där du får reda på hur dina kopplade appar presterar.

Om du vill skräddarsy dina rapporter går det alldeles utmärkt att anpassa dem genom Custom Reports. Vi hjälper dig gärna med detta om du behöver någon att bolla med kring vilken data just ditt företag behöver hålla koll på. 

Användbara länkar och tutorials

Vill du ha hjälp?

Känner du att det här med GA4 är för komplicerat och vill ha hjälp med uppsättningen och rapporteringen. Hör av dig så ser vi till att styra upp nåt bra.


Anna Råström

Growth hacker och content marketer med förkärlek till webbprojekt och B2B. Ju krångligare desto roligare är mitt måtto!