För inte så längesen rullade Google ut sitt helt AI-drivna kampanjformat Performance Max där i den mesta optimeringen sker automatiskt med hjälp av Googles AI.
Performance Max ersätter det som tidigare kallades Smart shopping och kort sagt bygger formatet på maskininlärning som ska optimera kampanjens utfall baserat på ert mål (t ex en viss avkastning eller kostnad per ny kund).
Glöm manuell budgivning och optimering. I performance Max sätter du ett kampanjmål, laddar upp dina assets (bilder copy etc) och låter Google sköta resten, något som kanske kan låta läskigt för marknadsförare med stort kontrollbehov men som faktiskt verkar visa sig vara bättre om man bara tittar på resultatet.
Vi har testat performance Max-kampanjer för våra ehandelskunder med strålande resultat. Istället för att lägga en massa tid på manuell handpåläggning kan vi istället fokusera på att ta fram bättre budskap, testa fler annonser och optimera landningssidor.
Meta släpper Advantage+ för ehandlare
Metas svar på Googles Performance Max kallas Advantage+ och riktas mot just ehandlare (inte tillgängligt för alla ännu). Vi har precis börjat testa formatet och det känns som om det kan ta ett tag innan det är lika välkalibrerat som Performance Max men principen är densamma.
Istället för att manuellt välja hur och för vem kampanjen ska visas låter man helt enkelt algoritmen styra utifrån de mål man själv satt upp. Tanken är att göra det enklare för de annonsörer som inte är 100% skillade i att skapa annonser för Meta men jag kan sätta en hel del på att formatet om det flyger kommer att ersätta de shoppingannonser vi kan göra idag.
Även detta är läskigt för den med kontrollbehov, men något som vi marknadsförare helt enkelt måste vänja oss vid. Frågan är om det i framtiden ens kommer gå att styra annonseringen manuellt eller om den kommer AI-styras helt utifrån mål och kontext?
För mig som varit med sedan början av 2000-talet och sett teknikutvecklingen känns det mest spännande att vi är inne i ett nytt skifte där AI- och kontextbaserad annonsering ersätter de gamla trötta formaten och manuella hanteringen.
Helt klart finns det bättre saker vi som marknadsförare kan lägga vår tid på än att skruva på budgivning och målgrupper. Om det kan leda till ett kreativt uppsving även för performance marketing är iallafall jag helt för denna utveckling.