Digital annonsering – en crash course

Digital annonsering kan verka enkelt vid en första anblick. Men när man kikar lite närmare märker man snabbt att det kräver både kunskap och tålamod för att de annonser man skapar ska få det resultat som önskas. 

I denna artikel går vi igenom grunderna kring digital annonsering och du kommer få koll på hur du ska tänka kring vilken mix av kanaler som passar just din målgrupp, vilka verktyg du behöver känna till (som t.ex. Meta Business Suite, LinkedIn Ads och Tik Tok for Business).

Ok guys, nu åker vi!

Digital annonsering – hitta rätt kanal för din målgrupp

Digital annonsering är den marknadsföring som sker via olika kanaler online. Några exempel på dessa kanaler är Google, Metas olika plattformar (Facebook, Instagram och Messenger), affärsnätverket LinkedIn samt den snabbväxande videoappen TikTok. 

När det gäller sociala medier kan du använda dig av flera olika medieformat för att nå fram med ditt budskap, dvs text, bild, video och ljud. När du jobbar med sökannonsering på Google är det istället sökorden som står i centrum genom Google ads. Där gäller det att förstå vilka ord och fraser dina potentiella kunder använder sig av och se till att synas vid just det ögonblick när någon letar efter produkter eller tjänster som dina.

Beroende på vilken målgrupp du vänder dig till och vilken typ av verksamhet du bedriver kan olika kanaler lämpa sig bättre och sämre för just dig. 

Hur funkar digital annonsering?

En lyckad digital annonsering består av en mix av flera olika faktorer som skall samspela på bästa möjliga vis. De aspekter du behöver ha i åtanke är:

 

    • Målet med annonseringen

    • Vart och när du skall annonsera

    • Vilka du vill nå

    • Vilken typ innehåll som ger bäst effekt hos din målgrupp

    • Hur stor budget du har

    • Hur länge din annons ska visas

    • Hur du skall mäta effekterna av annonseringen

Till att börja med behöver du alltså veta vad affärsmålet med annonseringen är. Det kan till exempel vara att öka kännedomen och engagemanget kring ditt företag, lansera en ny produkt eller tjänst eller att driva återkommande försäljning. 

När du har klart för dig vad målet är med annonseringen kan du börja fundera på vilken eller vilka kanaler som passar bäst, dvs vart du bäst når din målgrupp. 

I nästa steg ska du ta fram själva innehållet i kampanjen dvs den kreativa sidan av det hela. Detta är ett gediget arbete som kräver tid och eftertanke. Innehållet i din kampanj behöver hålla en viss kvalitet för att algoritmerna ska bli nöjda och glada.  Med detta menas att dina texter måste vara välformulerade utan stavfel och bilder/videos ska hålla hög kvalitet och de får inte ha för mycket text på sig. 

Håll koll på Communityreglerna

Det gäller också att ha koll på vilka regler som finns kring annonsinnehållet. Till exempel har Facebook och Instagram en rad communityregler som annonsörer måste förhålla sig till. Se till att läsa på om dessa innan du postar din första annons för att undvika att den stoppas eller att du i värsta fall blir förhindrad att annonsera. Här kan du lära dig mer om detta.

När du har koll på ovanstående är det dags att ge sig in på det rent tekniska arbetet med att skapa och optimera annonsen i det verktyg som är aktuellt. Här stöter många som ska annonsera på Facebook och Instagram på patrull i och med du först och främst behöver ha ett konto på Meta Business Suite (som tidigare hette Facebook Business Manager). Kontot på Business Suite behöver sedan kopplas ihop med din Facebooksida och ditt Instagram-konto plus att du måste lägga in ett betalkort för att kunna skapa och publicera annonser. 

Denna procedur kan upplevas lite krånglig (just för att det ÄR krångligt och dessutom ändras med jämna mellanrum). Hör gärna av dig till oss på Monday Rebel om du vill ha hjälp med denna setup. 

Hitta rätt kanalmix

Du har säkert redan bra koll på vilka kanaler din målgrupp befinner sig på. Men för att inte kasta annonspengar i sjön skadar det inte att skaffa sig lite mer kött på benen. Du behöver också anpassa innehållet till de olika kanalerna så att det passar respektive plattform.

Ett hett tips är att ta del av rapporten Svenskarna och Internet som varje år ges ut av Internetstiftelsen. 

Det är också viktigt att poängtera att digital annonsering handlar många gånger om “trial and error”. Du kan behöva prova dig fram för att hitta den perfekta mixen just för dig. Förvänta dig inte att få resultat på en gång utan var uthållig, se till att mäta och utvärdera löpande och våga prova olika angreppssätt. Digital annonsering är ett maraton, inte en sprint. Det handlar helt enkelt om att börja någonstans för att efterhand optimera inställningarna för att nå dina affärsmål.

Plattformar och kanaler

Här är några exempel på kanaler där du kan annonsera digitalt. Vart finns just din målgrupp och vilket innehåll passar bäst för just dem?

Google

Annonsera via Google AdWords för att synas högst upp i resultaten när folk söker på något som du erbjuder. Detta kallas även för Search Engine Marketing (SEM). Ett annat sätt att hamna högt upp på Google är att se till att din hemsida har ett högkvalitativt innehåll så att den rankas högt i det organiska söket. Denna metod kallas för Search Engine Optimization eller kort och gott SEO.

Meta (Facebook och Instagram)

Med rätt innehåll och inriktning kan annonser på Facebook och Instagram hjälpa dig att få en förbättrad varumärkeskännedom, nå nya kunder och öka din försäljning. Det krävs dock en hel del erfarenhet och kunskap för att lyckas här. Vi på Monday Rebel hjälper dig gärna med att komma igång med din annonsering på Metas plattformar.

Tiktok

Med 1 miljard användare världen över är TikTok det snabbast växande sociala mediet just nu. TikTok har användare i alla åldrar men är som störst bland målgruppen unga vuxna. Möjligheten att annonsera på plattformen har ganska nyligen kommit till Sverige vilket innebär att kostnaden för att nå ut till många människor fortfarande är förhållandevis låga. Kom bara ihåg att TikTok handlar om underhållning, humor och tokiga påhitt. Gör nåt kul!

Pinterest

Pinterest är en plattform där användarna kan spara och dela med sig av bilder inom t.ex. heminredning, mat, mode, träning, design och pyssel. Användarna är framförallt kvinnor och det är ett utmärkt tillfälle att annonsera i samband med att någon söker inspiration till specifika projekt.

Linkedin

För den som vill nå kunder inom B2B är LinkedIn ett kraftfullt verktyg. Detsamma gäller den som letar nya medarbetare. LinkedIn har 4 miljoner användare i Sverige, dvs nästan 80% av alla yrkesarbetande svenskar.

Influencer Marketing

Influencer Marketing är en marknadsföringsstrategi som går ut på att bygga relationer med en eller flera influencers som i utbyte mot betalning och/eller gratis varor marknadsför en produkt eller ett varumärke. Hör av dig till oss om du vill komma igång med influencer marketing så hjälper vi dig med strategi och genomförande.

Podcasts

Omkring 2,3 miljoner svenskar lyssnar på podcasts. I de kommersiella apparna förekommer reklam innan, under och efter den podd man lyssnar på. Då det inte så vanligt med poddannonsering är det ett bra sätt att få lyssnaren att lägga märke till ditt budskap. Du konkurrerar inte heller med andra annonsörer som i t.ex. reklamradio. Ett annat sätt att nå ut via podcasts är att skapa ett sponsringssamarbete där ditt företag omnämns ett antal gånger i varje program.

Youtube

Youtube är den största plattformen för videoklipp. Det finns många olika sätt att nå människor vid viktiga tillfällen med YouTube-annonser. Med ett brett urval av inriktningsmetoder, som demografiska grupper, intressen, placeringar och remarketinglistor, kan du nå specifika och nischade målgrupper baserat på vilka personerna är, vad de är intresserade av och vilket innehåll de tittar på.

Avslutningsvis…

Som du hör är det en hel del att hålla koll på när det gäller digital annonsering. Om du känner att du behöver hjälp med att komma igång med detta är du varmt välkommen att kontakta oss på Monday Rebel så hittar vi på något riktigt bra tillsammans.

Senaste inläggen