fbpx
Digital marknadsföring är inte rocket science

Digital marknadsföring är inte rocket science

Ibland tänker jag att digital marknadsföring behandlas av marknadsavdelningar och företag generellt som om det vore raketforskning när det egentligen är rätt basic.

Digital marknadsföring är ju egentligen samma sak som samma traditionella analoga marknadsföring som funnits sedan industriella revolutionen, bara med andra verktyg. Och egentligen är de nya verktygen både enklare att använda och förstå sig på än de gamla.

Hur det brukade fungera back in the days…

Om man som företag för en sådär 30-40 år sedan ville få fler kunder till sin butik eller verksamhet hade man lite olika sätt att marknadsföra sig på. Man kunde till exempel sätta in en annons i lokaltidningen.

Då fick man helt enkelt…

  • kontakta tidningen (eller en mediebyrå)
  • kolla upp räckvidden (hur många läser tidningen)
  • och fundera lite över målgrupp (kan de som läser tidningen vara intresserade av min verksamhet?)

Sen fick man skicka in sin annons med sitt förhoppningsvis kreativa och lockande budskap och vänta på att det skulle dyka upp fler kunder i butiken. Vilket det säkert gjorde.

Man kunde också om man ville nå ut till fler än de som läste lokaltidningen kanske göra en reklamfilm. Då kunde man ju nå ut till alla i hela Sverige (fast kanske inte så himla intressant om man ägde en butik i Östersund).

Då gjorde man som så…

  • Man kontaktade en reklambyrå som skapade en bra reklamfilm
  • Sen kontaktade man en mediebyrå som upphandlade ett bra pris för att visa reklamfilmen i de TV-kanaler som visade film
  • Sen fick man tillbaka lite statistik från mediebyrån över hur många som sett reklamfilmen.
  • Och förhoppningsvis ökade också försäljningen

Det kan låta lite raljant men så fungerar marknadsföring fortfarande generellt. Du har ett budskap och vill att så många som möjligt ska ta del av ditt budskap och det i sin tur ska förr eller senare leda till ökad försäljning.

Så vad är skillnaden?

Skillnaden mellan marknadsföring nu och då är egentligen bara att det har tillkommit fler verktyg i marknadsföringsverktygslådan. Och att de nya verktygen är mätbara.

Du kan såklart fortfarande annonsera i TV, lokaltidningen eller på baksidan av bussar (och det fungerar!). Men nu kan du också nå människor på internet, när de tittar på Youtube, när de är inne på Facebook och när de söker efter nånting på Google.

Vårt beteende och hur vi rör oss har alltså ändrats.

Istället för att leta i telefonkatalogen efter närmaste rörmokare googlar vi. Och istället för att ringa våra nära och kära kanske vi chattar med dem på messenger. Vi läser tidningen på nätet istället för att plocka upp en gratis Metro i tunnelbanan (japp det var en grej).

Det betyder att det finns många fler ställen för dig att nå din målgrupp på. Och skillnaden mellan annonsen i lokaltidningen och annonsen på Facebook är att du som företagare själv kan lägga upp annonsen på Facebook. Du kan se statistik över hur många som har sett den, klickat på den och genomfört ett köp, eller besökt din butik.

Det betyder inte att annonsen på Facebook per default är bättre än annonsen i lokaltidningen. Bara att det är enklare att se och mäta resultatet.

Så hur ska man tänka då?

Till syvende och sist handlar det om att ha ett budskap som går fram till målgruppen. Att det är enkelt att slänga upp en Facebookannons själv betyder ju inte att resultatet blir bra. Det handlar fortfarande om att få målgruppen att vilja ha din produkt eller tjänst.

Jag som marknadsförare tycker ju såklart att det finns en poäng i att anlita de som är proffs på området.
Precis som när du anlitar en rörmokare för att laga toaletten eller en plattsättare för att renovera badrummet så är chansen att du får ett bra resultat bra mycket bättre än om du gör det själv.

Men alla har kanske inte budget att anlita ett proffs eller så vill man sätta sig in i hur det funkar för att kunna fatta bättre beslut. Vilket såklart är bra.

Då finns det en massa bra källor till kunskap att ta till sig (det bästa med internet!).

Mina bästa gratiskällor till kunskap

Här har jag därför samlat mina bästa källor till gratis kunskap för dig som vill sätta igång och lära dig hur man gör i detalj.

  • Facebook Blueprint – Facebooks egna utbildningar i allt från annonsering till analys
  • Google Skillshop – lär dig allt från hur du sätter upp Ads kampanjer till Google Analytics och alla andra verktyg
  • Ad Espresso academy – Adespresso är ett verktyg för Facebookannonsering som har många bra guider och tutorials
  • HubSpot – har massor av bra och översiktliga kurser i allt som har med content marketing att göra

Vill du diskutera marknadsföring eller få fler tips och tricks, connecta med mig på Linkedin. Vi ses!

Anna Råström

Growth hacker och content marketer med förkärlek till webbprojekt och B2B. Ju krångligare desto roligare är mitt måtto!

Lämna ett svar

Stäng meny